Data pro 2018/2019
Didaktika chemie
Kredity | 4 |
Rozsah | 2 / 1 / 0 |
Examinace | Z+Zk |
Jazyk výuky | čeština |
Úroveň | bakalářský předmět |
Garant |
Ing. Bohuslav Dušek, CSc. |
Anotace
Předmět je zaměřen zejména na základní témata z obecné didaktiky chemie a aplikaci didaktických zásad na výuku chemických předmětů. Zvýšená pozornost je věnována problematice školních chemických pokusů.
Sylabus
1. Postavení chemie jako vyučovacího předmětu.Historie chemie a historie výuky chemie. RVP a ŠVP pro chemii.
2. Didaktické zásady ve výuce chemie. Systém didaktických zásad.
3. Faktory ovlivňující vyučovací proces: Cíle a měření výkonu, učivo,psychostruktura, sociostruktura.
4. Vyučovací prostředky a jejich rozdělení. Organizační formy vyučování chemie.
5. Didaktické metody verbální, názorně-demonstrační (demonstrační pokus) a praktické (žákovský pokus).
6. Školní chemický pokus. Rozdělení, organizace třídy, bezpečnost práce, hodnocení žáků v laboratořích.
7. Zařízení k výuce chemie. Výukové a pomocné prostory.
8. Pomůcky k výuce chemie. Rozdělení. Vizualizace.
9. Chemikálie ve výuce (ukázkové, spotřební a odpadní). Současná legislativa a školní pokus.
10. Modely. Vztah modelu a reality. Funkce modelu. Třídění modelů podle různých kritérií.
11. Obrazové pomůcky ve výuce chemie. Rozdělení. Přednosti a nedostatky některých obrazových pomůcek.
12. Vyučovací proces. Tradiční výuka a její nedostatky. Programované vyučování. E-learning.
13. Příprava učitele na výuku. Pracovní plán. Písemná příprava na vyučovací hodinu chemie.
14. Další vzdělávání učitelů chemie. Informační zdroje pro učitele chemických předmětů.
2. Didaktické zásady ve výuce chemie. Systém didaktických zásad.
3. Faktory ovlivňující vyučovací proces: Cíle a měření výkonu, učivo,psychostruktura, sociostruktura.
4. Vyučovací prostředky a jejich rozdělení. Organizační formy vyučování chemie.
5. Didaktické metody verbální, názorně-demonstrační (demonstrační pokus) a praktické (žákovský pokus).
6. Školní chemický pokus. Rozdělení, organizace třídy, bezpečnost práce, hodnocení žáků v laboratořích.
7. Zařízení k výuce chemie. Výukové a pomocné prostory.
8. Pomůcky k výuce chemie. Rozdělení. Vizualizace.
9. Chemikálie ve výuce (ukázkové, spotřební a odpadní). Současná legislativa a školní pokus.
10. Modely. Vztah modelu a reality. Funkce modelu. Třídění modelů podle různých kritérií.
11. Obrazové pomůcky ve výuce chemie. Rozdělení. Přednosti a nedostatky některých obrazových pomůcek.
12. Vyučovací proces. Tradiční výuka a její nedostatky. Programované vyučování. E-learning.
13. Příprava učitele na výuku. Pracovní plán. Písemná příprava na vyučovací hodinu chemie.
14. Další vzdělávání učitelů chemie. Informační zdroje pro učitele chemických předmětů.
Literatura
Z: DUŠEK B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha:VŠCHT, 2009.ISBN 978-80-7080-736-1
D: ČTRNÁCTOVÁ, H.; HALBYCH J. Didaktika a technika chemických pokusů. Praha: Karolinum, 1997.
D: PROKŠA, M. Technika a didaktika školských pokusov z chemie. Bratislava:UK, 2005.ISBN 80-223-1943-0.
D: Zákon č. 350/2011 Sb. o chemických látkách a chemických směsích.
D: Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví (díl 8: Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami).
D: ČTRNÁCTOVÁ, H.; HALBYCH J. Didaktika a technika chemických pokusů. Praha: Karolinum, 1997.
D: PROKŠA, M. Technika a didaktika školských pokusov z chemie. Bratislava:UK, 2005.ISBN 80-223-1943-0.
D: Zákon č. 350/2011 Sb. o chemických látkách a chemických směsích.
D: Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví (díl 8: Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami).