Data pro 2018/2019
Profesní rozvoj učitelů
Kredity | 3 |
Rozsah | 2 / 0 / 0 |
Examinace | Zk |
Jazyk výuky | čeština |
Úroveň | bakalářský předmět |
Garant |
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. |
Elektronické materiály | dostupné v e-learningu VŠCHT |
Anotace
Kurz poskytuje základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů. Studenti se
seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem
dalšího vzdělávání učitelů v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality,
která jsou kladena na programy profesního rozvoje, seznámí se s vybranými typy programů profesního rozvoje a
se zdroji pro samostudium. V centru pozornosti bude problematika začínajících učitelů a jejich profesní podpory a
rozvoje.
seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem
dalšího vzdělávání učitelů v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality,
která jsou kladena na programy profesního rozvoje, seznámí se s vybranými typy programů profesního rozvoje a
se zdroji pro samostudium. V centru pozornosti bude problematika začínajících učitelů a jejich profesní podpory a
rozvoje.
Sylabus
1. profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů: základní pojmy, teoretická východiska
2. profese učitele: požadavky na profesi, modely vývoje profese a výzkumná zjištění
3. institucionální struktura a současný stav problematiky v ČR, legislativa
4. typy dalšího vzdělávání učitelů, formy a zaměření
5. další vzdělávání učitelů ve vybraných zahraničních zemích
6. metody dalšího vzdělávání učitelů, principy vzdělávání dospělých
7. management programů profesního rozvoje
8. kritéria kvality vzdělávacího programu
9. problematika začínajícího učitele, nejčastější profesní obtíže
10. diagnostika vzdělávacích potřeb a plán profesního rozvoje
11. nástroje pro hodnocení kvality výuky, pozorovací protokoly
12. sebevzdělávání učitelů: vybrané zdroje a metody
13. mentoring a supervize ve vzdělávání učitelů
14. individuální a institucionální podpora učitele ve škole
2. profese učitele: požadavky na profesi, modely vývoje profese a výzkumná zjištění
3. institucionální struktura a současný stav problematiky v ČR, legislativa
4. typy dalšího vzdělávání učitelů, formy a zaměření
5. další vzdělávání učitelů ve vybraných zahraničních zemích
6. metody dalšího vzdělávání učitelů, principy vzdělávání dospělých
7. management programů profesního rozvoje
8. kritéria kvality vzdělávacího programu
9. problematika začínajícího učitele, nejčastější profesní obtíže
10. diagnostika vzdělávacích potřeb a plán profesního rozvoje
11. nástroje pro hodnocení kvality výuky, pozorovací protokoly
12. sebevzdělávání učitelů: vybrané zdroje a metody
13. mentoring a supervize ve vzdělávání učitelů
14. individuální a institucionální podpora učitele ve škole
Literatura
Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV.
Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu.
Brno: Paido.
Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.
Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.
Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu.
Brno: Paido.
Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.