Jitka Lorenzová se odborně zabývá proměnou vědního a společenského paradigmatu v postmoderním období, otázkami profesní a oborové identity sociální pedagogiky, inkluzí v oblasti chemického vzdělávání, multikulturní a etickou výchovou a výukovými styly vysokoškolských pedagogů. Zkoumá také motivace uchazečů k volbě vysokoškolského studia, utváření profesních drah a profesní sebepojetí sociálních pedagogů a rozvoj digitálních kompetencí učitelů střední škol. V uvedených oblastech realizuje publikační a grantovou činnost. Na VŠCHT vyučuje předměty Úvod do pedagogiky, Sociální pedagogika a rizikové chování, Sociální a speciální otázky inkluzivní edukace. Do výuky vnáší podněty a zkušenosti ze spolupráce s odbornými platformami MŠMT a MPSV, se vzdělávacími asociacemi, neziskovým sektorem i z práce s klienty v oblasti systemické terapie a poradenství. V rámci propojení univerzity s praxí se také podílí na profesní přípravě a dalším vzdělávání pedagogů, sociálních pedagogů a pracovníků v sociálních službách.
Myslí si, že úkolem edukace je nejen předávat poznatky, ale také formovat pozitivní sebepojetí a vůli ke zvládání nároků života. Škola by proto měla být pozitivně laděným sociálním prostředím, kde vzorečky a rovnice nejsou důležitější než jedinec nebo školní třída a ve kterém lze rozvíjet životní dovednosti a vytvářet příležitosti k učení pro všechny.